Krzesło tapicerowane, ok. 1967, fot. W. Kapela, wł. prywatna

Krzesło, ok. 1958, fot. W. Kapela, wł. prywatna

Krzesło B-584, ok. 1957, fot. W. Kapela, wł. prywatna

Krzesło A-587, ok. 1957, fot. W. Kapela, wł. prywatna

Krzesło „Napoleonek”, ok. 19., fot. W. Kapela, wł. prywatna

Bujak-szezlong, ok. 1977, fot. W. Kapela, wł. prywatna

Stołówka w budynku Akademii Medycznej w Krakowie - Prokocimiu, Marian Sigmund, ok. 1968, fot. H. Hermanowicz, wł. Muzeum Krakowa

Archiwum fotograficzne, Marian Sigmund, 1966, fot. Emil Rachwał, wł. Zamku Królewskiego na Wawelu

Czytelnia – stolik i krzesło, Marian Sigmund, 1966, fot. Emil Rachwał, wł. Zamku Królewskiego na Wawelu

Czytelnia, Marian Sigmund, 1966, fot. Emil Rachwał, wł. Zamku Królewskiego na Wawelu


Szkic wnętrza czytelni (fragment dokumentacji projektowej „Wnętrza czytelni, pokoju kustosza biblioteki, pokoju bibliografa i poczekalni bibliotecznej”), Marian Sigmund, 1962, wł. Zamku Królewskiego na Wawelu

Fotel (fragment dokumentacji projektowej „Wnętrza czytelni, pokoju kustosza biblioteki, pokoju bibliografa i poczekalni bibliotecznej”), Marian Sigmund, 1962, wł. Zamku Królewskiego na Wawelu

Marian Sigmund. Twórca/Profesor



Wystawa w Kamienicy Hipolitów (oddział Muzeum Krakowa), pl. Mariacki 3
15-30 listopada 2025 r.

Wernisaż: 14 listopada 2025 r. o godz. 17:00

Zespół kuratorski:
Anna Dettloff
Magdalena Smaga
Łukasz Sarnat

Wystawa jest częścią obchodów 75-lecia Wydziału Architektury Wnętrz.


Wystawa „Marian Sigmund. Twórca/Profesor” przedstawia dwa wątki w twórczości artysty – pedagogiczny i projektowy. Marian Sigmund na trwałe wpisał się w historię krakowskiego Wydziału Architektury Wnętrz w Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki. Był twórcą działającym w dziedzinie architektury wnętrz i meblarstwa, a równocześnie wybitnym pedagogiem i wychowawcą kilku pokoleń młodych artystów i projektantów.

Profesora Sigmunda można zaliczyć do grona klasyków. W mury krakowskiej Uczelni wniósł dojrzałość twórczą i wielkie doświadczenie osobiste, a kolejnym pokoleniom przekazał tradycję oryginalnego polskiego art déco oraz szacunek do materiału i dobrego rzemiosła oraz zafascynowanie nowymi technologiami w dziedzinie meblarstwa. Jego twórczość była wyrazem uwielbienia dla drewna – materiału, który można uznać za część polskiego genotypu kulturowego. Miał szerokie zainteresowania, które obejmowały nie tylko architekturę wnętrz, ale także malarstwo i teatr, jednak epicentrum jego twórczości zajmowały meble, a zwłaszcza krzesła.

Marian Sigmund przed wojną był związany z Warszawą i ze Spółdzielnią "Ład". W czasie wojny brał udział w Powstaniu Warszawskim. Kilka lat spędził w obozach w Lamsdorf, Murnau i Lingen. Po wojnie, w 1947 roku, zamieszkał w Krakowie, współtworząc program i strukturę Wydziału Architektury Wnętrz, najpierw w ramach Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, a od 1950 roku – w Akademii Sztuk Pięknych, z którą był związany do emerytury (1973). Pełnił funkcję dziekana Wydziału w latach 1959-64 i zawsze  z wielką determinacją zabiegał o jego rozwój, szczególną opieką i przyjaźnią otaczając uwielbiających go studentów.

Okres powojenny był dla Sigmunda czasem bardzo intensywnej pracy pedagogicznej, organizacyjnej, twórczej, licznych wystaw i konkursów oraz realizacji prestiżowych projektów. Jego wielką zasługą były realizacje wnętrz i mebli dla Nowej Huty, które tworzył jako kierownik pracowni architektury wnętrz Miatoprojektu. Ważne miejsce w jego powojennym dorobku zajmują także nowoczesne wnętrza wawelskie, do których zrealizował szereg projektów.

Pod koniec lat 50. XX wieku (1957-1959) pracował w Fabryce Mebli Giętych w Jasienicy. Zaprojektował 40 typów krzeseł, w których łączył tradycję mebli thonetowskich z ładowską zasadą „dążności do doskonałości formy, surowca i wykonania”, jednocześnie nadając im rys nowoczesności. Efektem jego pracy w Fabryce jest ikona polskiego dizajnu – krzesło A 587. Krzesło to oraz inne realizacje z Jasienicy były częścią wyposażenia Szpitala Pediatrycznego w Prokocimiu. Fabryka Paged w Jasienicy z okazji 100 rocznicy urodzin Mistrza stworzyła krzesło SIG 1 realizując nowoczesną wersję tego historycznego mebla. Autorką współczesnej wersji A587 jest Jadwiga Husarska-Sobina.

Na wystawie prezentowane będą wybrane krzesła i stoły z Nowej Huty, Wawelu, krzesła z kolekcji prywatnych oraz materiał ikonograficzny: zdjęcia, projekty, itp. Jest to próba wydzielenia najważniejszych etapów w twórczości artysty. Ponadto na wystawie pojawi się wątek malarski, rozwijany ze szczególną pasją w czasie pobytu Profesora na emeryturze. Na wielu obrazach Sigmunda pojawiają się realizowane wcześniej meble. Nieustanna potrzeba twórczości i artystycznego działania była częścią jego bogatej osobowości, elementem niezbędnym do życia. Marian Sigmund zmarł w 1993 roku. Był nieoceniony w tworzeniu podstaw programowych powojennego Wydziału Architektury Wnętrz w Krakowie oraz kreowaniu stylu polskiego wnętrza i mebla zarówno w okresie dwudziestolecia, jak i w trudnym okresie powojennej rzeczywistości.

Tekst: dr Anna Dettloff




























  ㅁ PROJEKTOWANIE ARCHITEKTURY WNĘTRZ  PROJEKTOWANIE MEBLI  PROJEKTOWANIE EKSPOZYCJI I SCENOGRAFII PRZESTRZENI PUBLICZNYCH  SZTUKA PROJEKTOWANIA   SZTUKI PIĘKNE   NOWE MEDIA   PROJEKTOWANIE TKANINY I UBIORU   LABORATORIA  WARSZTATY
  ㅁ PROJEKTOWANIE ARCHITEKTURY WNĘTRZ  PROJEKTOWANIE MEBLI  PROJEKTOWANIE EKSPOZYCJI I SCENOGRAFII PRZESTRZENI PUBLICZNYCH  SZTUKA PROJEKTOWANIA   SZTUKI PIĘKNE   NOWE MEDIA   PROJEKTOWANIE TKANINY I UBIORU   LABORATORIA  WARSZTATY
Wydział Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie
ul. Syrokomli 21, 30-102 Kraków

︎︎︎ARCHITEKTURA@ASP.KRAKOW.PL

Wydział Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie kształci w różnych dziedzinach projektowych, takich jak: projektowanie architektury wnętrz, projektowanie mebli i elementów wyposażenia wnętrz, design oraz projektowanie przestrzeni ekspozycyjnych.
Wydział Architektury Wnętrz  ASP Kraków 2025