
Odbicie pod kątem 200x120cm olej na płótnie 2018

Odbicie 200x50cm olej na płótnie 2019

Struny 110x180cm olej na płótnie 2021

Szpaler 110x180cm olej na płótnie 2021

Wschody i zachody 120x200xm olej na płótnie 2021
”Podróże punktu” - malarstwo

Pracę nad obrazem zaczynam od punktu, którego bieg reaguje na to, co dzieje się w otoczeniu. Odbija się od krawędzi obrazów i brzegów płaszczyzn, które sam wyznaczył. Podróż punktu przebiega na wierzchu i jest celowa, ma ambicje zbudowania relacji, napięcia. Mechaniczno-czułe proste, które wyznacza są śladem jego wędrówki naznaczonej doświadczeniem wydeptanych ścieżek, które co raz trudniej nazwać ścieżkami, przypominają już raczej plac z piaskiem wbitym w ziemię tak głęboko, że odbija się w nim niebo.
Juliusz Kosin
malarstwo - "Podróże punktu"
Urodzony: 30.06.1989, Częstochowa
ASP Kraków, Wydział Malarstwa, 2008-2013
Zatrudniony jako asystent w Pracowni Struktur Działań Przestrzennych i Barwy oraz w II Pracowni Rysunku i Malarstwa na Wydziale Architektury Wnętrz. Członek Stowarzyszenia Otwarta Pracownia.
Wystawa towarzyszy 3. Krakowskim Spotkaniom Artystycznym 2022 - TERYTORIA
ZPAP Kraków
Pejzaż abstrakcją
W malarstwie Juliusza Kosina proces stopniowego oddalania się od realistycznego obrazowania natury odgrywa rolę znaczącą. Nacisk należałoby postawić jednak na przymiotnik: stopniowy, bo w jego obrazach związki z otaczającym światem są wciąż czytelne. Artysta mógłby chyba powtórzyć za Tadeuszem Dominikiem, że w pracowni powstaje uogólnienie, skrót, ale wrażenia, które pobudzają do malowania związane są z naturą. Pojęcie natury rozumiane jest przez niego szerzej niż tylko jako doświadczenie lokalnego krajobrazu. Fascynują go zarówno zjawiska, które możemy zaobserwować na ziemi, jak i nieskończoność kosmosu, energia i dynamika układów planetarnych. Choć nie maluje postaci, odwołuje się do uniwersalnego, ludzkiego poczucia znikomości naszej egzystencji w zetknięciu z potęgą wszechświata. Wrażenie to osiąga z jednej strony mocnymi, zgeometryzowanymi bryłami elementów krajobrazu, przytłaczającymi w swojej surowości. Z drugiej zaś, stosowaną przez siebie kolorystyką, przekonywująco udowadniając, że kolor jest dla niego jednym z najważniejszych elementów ekspresji. Czasami sięga więc po intensywne, głębokie czerwienie i żółcienie, sugerujące stan zagrożenia, kiedy indziej preferuje chłodne barwy, obrazujące jak gdyby moment po katastrofie, niemal kosmiczny, nierzeczywisty pejzaż.
W budowaniu jego wizji natury, pomocne są też formaty prac. Niekiedy mają charakter klasycznych, „pocztówkowych” prostokątów, choć coraz częściej artysta sięga po nietypowe kształty płócien, przywodzące na myśl rozmaitość struktur występujących w naturze. Równocześnie, dominacja motywów geometrycznych jakimi się posługuje, obecnymi „wewnątrz” i wychodzącymi „na zewnątrz” jego prac, zdradza chęć zaprowadzenia ładu, ujarzmienia wszechświata, odwieczne, choć niemożliwe do zrealizowania pragnienie.
Agnieszka Jankowska-Marzec