Magdalena Celadyn, Komponenty wnętrza architektonicznego w środowiskowo zrównoważonym projektowaniu




Monografia została opracowana w celu wykazania zasadności opracowywania projektów przestrzeni wewnętrznych oraz ich komponentów, przy respektowaniu szeroko rozumianego kontekstu środowiskowego. uwzględniającego zarówno spełnienie w projektowanych obiektach wymagań funkcjonalnych, formalnych i estetycznych, jak również implementacje postulatów środowiskowo odpowiedzialnego projektowania wnętrz architektonicznych. Środowiskowa odpowiedzialność w projektowaniu wnętrz architektonicznych, rozumianych jako całość funkcjonalno-przestrzenna, oraz w kształtowaniu każdego z jego komponentów konstytutywnych, funkcjonalnych i uzupełniających staje się decydującym kryterium projektowym umożliwianym realizacje paradygmatu zrównoważonego projektowania środowiska zbudowanego. Prezentacja wybranych strategii odpowiedzialnego środowiskowo projektowania, analiza możliwości ich aplikacji w strukturalnym kształtowaniu każdego z projektowanych komponentów wnętrza, a przede wszystkim wskazanie prośrodowiskowych postulatów jako wytycznych projektowych w procesie decyzyjnym równoważnych postulatom formalnym i funkcjonalnym, wskazuje konieczność ich traktowania jako integralnej części współczesnej metodyki projektowej środowiska wewnętrznego.


ISBN: 978-83-66504-99-8
ROK WYDANIA: 2020




Harenda, maj 2019

Warsztaty Creative Cerrad Design




Projekty nowych dekorów kolekcji płytek firmy Cerrad. Prace powstałe podczas warsztatów studenckich przeprowadzonych w Domu Pracy Twórczej ASP na Harendzie.

Koordynatorzy ASP WAW: prof. Rafał Ziembiński, dr Małgorzata Zbroińska-Piątek
Współpraca Cerrad: Łukasz Majewski, Justyna Jesionek
Uczestnicy: Patrycja Krzanowska, Dominika Nikiel, Paulina Pasztaleniec, Barbara Rosół, Maria Talaga, Aneta Burzec, Kinga Garus, Alicja Łapa, Tatiana Parai, Weronika Wawro, Wioletta Żądło, Maja Bielecka, Weronika Szczygieł, Sylwia Turkot, Marta Wolny






Projekt video:
montaż: Aneta Burzec, muzyka: Piotr Piątek



Alternatywne Przestrzenie Publiczne


MATECZNY – BOREK FAŁĘCKI.
PRZYSZŁOŚĆ DŹWIĘKU W MIEŚCIE



Wstęp
Zaczynamy tę monografię od refleksji na temat dźwięku w mieście, podejmujemy próbę uszeregowania pojęć związanych z odbiorem dźwięku, przechodzimy przez społeczne pojmowanie przestrzeni, omawiamy współczynniki opisujące przestrzeń i dźwięk jednocześnie i kończymy refleksjami na temat przyszłości, podsumowując całość magiczną ilustracją otaczającej nas audiosfery. To zamierzone odejście od schematów klasycznej monografii, w której omawiany jest temat z punktu widzenia jednej grupy specjalistów. W tej książce nad tą sama przestrzenią i tym samym przedmiotem badań pochylą się eksperci z trzech dyscyplin naukowych.

Współcześnie funkcjonujące uwarunkowania ekonomiczne i polityczne doprowadziły nas, mieszkańców Krakowa, do punktu, w którym powstają przygnębiające raporty na temat dnia dzisiejszego i przyszłości. Przytaczamy te raporty wielokrotnie. Nie chcemy stać w tym miejscu bezczynnie. Przedstawiamy opowieść o tym, jak marzenia o nowych przestrzeniach w naszym królewskim mieście dzięki wiedzy prezentowanej na czterech krakowskich uczelniach zamieniają się w umiejętności i przeradzają się w projekty nowych rozwiązań.





O dźwięku, akustyce i hałasie w przestrzeni miasta




Fragment:

“Nie postrzegamy rzeczywistości, tylko reakcje swojego mózgu. Jest jedna rzeczywistość, ale jej reprezentacja w różnych mózgach jest inna. Im bardziej różne mózgi, tym bardziej odmienne reprezentacje.
[John Locke]

Prawdziwe to są tylko sygnały elektryczne interpretowane przez twój mózg1.
[Morfeusz do Noego, Matrix]

W świecie antropocenu2 bezwzględnie zmienionym przez człowieka, w którym zachodzące procesy często wymykają się nam spod kontroli, nasza wizja świata jest jakaś niekompletna, nie do przewidzenia, lecz jeśli pofolgujemy naszej nieskrępowanej wyobraźni, to jawi się przed nami przynajmniej możliwość poszerzania horyzontów naszego i innych pola widzenia”...




Podręcznik projektowania ubioru


FORUM/CRACOVIA/NOT


dr hab. Beata Gibała–Kapecka, prof. ASP
dr hab. Marek Braun,
dr hab. Małgorzata Czudak,
dr hab. inż. Renata Salerno-Kochan,
mgr Łukasz Smoła,
mgr Danuta Dąbrowska
Kraków 2018



ZE WSTĘPU: Projektowanie to dialog. To środek komunikacji pomiędzy projektantem a społeczeństwem. Jego rezultaty są wypadkową procesów politycznych, ekonomicznych i kulturowych zachodzących na naszych oczach. W tej przestrzeni projektant zawsze porusza się pomiędzy wartościami estetycznymi a użytkowymi, pomiędzy sztuką a technologią. Dziedzina sztuk projektowych, którą jest projektowanie ubioru, to połączenie wyobraźni i wiedzy. Wyobraźni ‒ w rozumieniu przestrzeni wokół bryły, którą jest sylwetka człowieka, ale również w pojmowaniu jego potrzeb i oczekiwań, natomiast wiedzy ‒ w zakresie możliwości ich zaspokajania. Projektowanie to sposób myślenia, reagowania, to obserwacja, analiza, ale również ciągłe poddawanie się ocenie, spełnianie określonych warunków. Wyznacza ono i określa rolę artysty projektanta, jako dysponującego potężnym narzędziem kreowania nowych norm estetycznych.

Mając na uwadze odpowiedzialność za przygotowanie do pracy w zawodzie młodego pokolenia projektantów, chcąc dać im kompendium wiedzy, opracowaliśmy podręcznik Projektowanie ubioru adresowany do studentów Wydziału Architektury Wnętrz. Pozycja ta jest jednym z zadań wynikających z realizacji projektu Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, pt. „Zawód: Projektant ubioru. Realizacja programu kształcenia dostosowanego do potrzeb rynku pracy, gospodarki i społeczeństwa”. Projekt zakłada utworzenie na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie nowej specjalności: Projektowanie tkaniny i ubioru. Funkcjonuje ona ramach Katedry Projektowania Przestrzeni Ekspozycyjnych i Multimedialnych. Zadaniem podręcznika jest usystematyzowanie i poszerzenie wiedzy przyszłego projektanta z zakresu projektowania ubioru. Poszczególne rozdziały zawierają niezbędne wiadomości zarówno teoretyczne, jak i praktyczne, wywiedzione z wieloletniego doświadczenia autorów.

Podręcznik nasz z założenia przeznaczony jest dla studentów Wydziału Architektury Wnętrz. Tekst pierwszego rozdziału podkreśla znaczenie interdyscyplinarności tej dziedziny, wzajemne przenikanie się procesów z obszarów nauki, sztuki i technologii. Zaznacza jej wielopłaszczyznowość i wspólny mianownik z architekturą, elementami wyposażenia wnętrz i ekspozycją. Rozdział ten obrazuje potencjał designu, który obejmuje wszystkie dziedziny sztuki, i uzasadnia, dlaczego tylko rodzaj użytych narzędzi decyduje o formie wyrazu. Kolejne rozdziały zostały poświęcone zagadnieniom związanym z samym procesem projektowym, jak również ‒ dzięki udziałowi w projekcie przedstawicieli przemysłu odzieżowego, przedsiębiorstwa LPP S.A. ‒ z całym cyklem: od projektu do produktu. Ta część podręcznika, realizując założenia projektu POWER, ma pomóc przygotować absolwenta do podjęcia pracy w zawodzie projektanta w firmie odzieżowej.




  ㅁ PROJEKTOWANIE ARCHITEKTURY WNĘTRZ  PROJEKTOWANIE MEBLI  PROJEKTOWANIE EKSPOZYCJI I SCENOGRAFII PRZESTRZENI PUBLICZNYCH  SZTUKA PROJEKTOWANIA   SZTUKI PIĘKNE   NOWE MEDIA   PROJEKTOWANIE TKANINY I UBIORU   LABORATORIA  WARSZTATY
  ㅁ PROJEKTOWANIE ARCHITEKTURY WNĘTRZ  PROJEKTOWANIE MEBLI  PROJEKTOWANIE EKSPOZYCJI I SCENOGRAFII PRZESTRZENI PUBLICZNYCH  SZTUKA PROJEKTOWANIA   SZTUKI PIĘKNE   NOWE MEDIA   PROJEKTOWANIE TKANINY I UBIORU   LABORATORIA  WARSZTATY
Wydział Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki, ul. Syrokomli 21 30-102 Kraków

︎︎︎ARCHITEKTURA@ASP.KRAKOW.PL Wydział Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie kształci w różnych dziedzinach projektowych, takich jak: projektowanie architektury wnętrz, projektowanie mebli i elementów wyposażenia wnętrz, design, projektowanie przestrzeni ekspozycyjnych, scenografia oraz intermedia.
Wydział Architektury Wnętrz  ASP Kraków 2022